توصیف مختصری از منطقه
غارهای تپه یا لپی در مرز بین ارتفاعات مناطق حفاظت شده کیاسر مازندران و پرور سمنان قرار دارد که متشکل از دو غار در کنار یکدیگر هستند که با طول زیر 100 متر با شیب مثبت 50 درجه و وجود 30 ستون در غار اصلی از مشخصه های اصلی غار می باشد.
پارک ملی و مناطقه حفاظت شده کیاسر با مساحت بالغ بر 7312 هکتار در سال 1383 به عنوان پارک ملی تعیین شده و با دامنه ارتفاعی بین 870 تا 2900 متر همانند سدی از ورود ابرهای باران زا به استان سمنان جلوگیری کرده به گونه ای که شاهد بارندگی متوسط سالیانه 650میلیمتر و به طبع تشکیل اقلیم نیمه مرطوب معتدل در منطقه هستیم. 
این بارش ها که در فصول سرد سال به صورت برف سنگین و تشکیل یخچال های طبیعی می باشد، بر اثر نفوذ آن در لایه های آهکی باعث پدید آمدن غارهای متعدد و زیبایی در منطقه شده است.
بدلیل اینکه غار تپه در منطقه حفاظت شده و امن سازمان محیط زیست قرار دارد ، معرفی نقطه دقیق آن تنها در صورت معرفی شدن از طرف سازمان محیط زیست استان امکان پذیر می باشد.
سرپرست برنامه: جابر سبک روح
مسئول فنی: کمیل قاسم پور
گزارش از: محمد بزرگزاده
نام های غار + لاتین: تپه tapeh  - لپی lapi
محل دسترسی: قسمت توصیف مختصری از منطقه را بخوانید
مختصات دهانه: قسمت توصیف مختصری از منطقه را بخوانید 
ارتفاع از سطح دریا: قله 2650 متر و دهانه غار2570 متر
نوع غار: آهکی
وجود غارهای دیگر: بله
رسوبات فیزیکی: خاک و سنگ در ابتدای مسیر غار
موجودات داخل غار: خفاش نعل اسب ، پناهگاه زمستانه وحوش...
دمای داخل غار: انتهای غار 12 درجه
دسترسی به آب: 1 چشمه پر آب در فاصله زمانی 40 دقیقه 
تذکر: بدلیل شیب 50 درجه ای ابتدای مسیر و لغزنده بودن آن به همراه داشتن کلاه ایمنی و طناب انفرادی الزامیست
نفرات شرکت کننده: کمیل قاسم پور - جابر سبک روح - کاوه آتنی - محمد بزرگ زاده - حامد تیزرویان - حجت صالحی

شرح برنامه شناسایی و گشایش
گروه چکاد با هماهنگی سازمان محیط زیست با تمرکز چندین ساله خود در این منطقه حفاظت شده، و با استفاده از اطلاعات بومیان به تعدادی از غارهای منطقه دسترسی پیدا کرده و موفق به شناسایی، اکتشاف و همچنین نقشه برداری از این غارها شده است.
 طی صحبت هایی که با آقای حجت صالحی که از بومیان منطقه هستند از وجود غاری در ارتفاعات مطلع شدیم، پس از برنامه ریزی های انجام گرفته و با راهنمایی ایشان در آدینه 23 ام مردادماه 1394 عازم منطقه شدیم، پس از پیمایش 5 ساعته و گذراندن مسیرهایی با شیب بسیار تند به دهانه  غار رسیدیم.
غاری با دو دهانه و در کنارهم به گونه ای که از درون ارتباطی بین این دو وجود ندارد. گروه پس از آماده کردن تجهیزات و بازدید اولیه از دو غار، و شناسایی و رصد مقدماتی و عکسبرداری، کار نقشه برداری از غار را آغاز نمود. پس از به اتمام رسیدن فعالیت گروه و همچنین صرف غذا و کمی استراحت،گروه به دو بخش تقسیم تا مسیر برگشت را از دو مسیر مختلف شناسایی کرده تا از وجود غارهای احتمالی آگاه و به شناخت بیشتری از منطقه برسند.

توصیف مختصری از درون غار
غار اول با مشخصات دهانه ای با عرض 8 متر و ارتفاع 5 متر و طول غار 39 متراست. در انتهای غار تعدادی استلاگمیت ، استلاگتیت و همچنین ستون هایی وجود دارد. این غار به صورت دو طبقه بوده که انتهای طبقه اول به بالا با مسیر پلکانیو دست به سنگ شدن قابل دسترس است.
غار دوم با مشخصات دهانه ای با عرض 11/5 متر و ارتفاع 9 متر و طول غار 65 متر است که با شیب 50 درجه آغاز و به یک تالار کوچکی که از ستون ها و استلاگمیت و استلاگتیت هایی متعدد تشکیل شده است، می رسد.
در قسمت انتهایی غار و در سمت راست و چپ دو مسیر دیده میشود. مسیر سمت راست توسط راهرویی وارد دخمه ای شده و به تعدادی ستون در آن وجود دارد. و نهایتا مسیر سمت چپ تالار اصلی، به یک تالار دیگری ارتباط دارد و به مراتب از تالار اصلی زیباتر و کوچکتر است.

با تشکر و سپاس فراوان از:
آقای حجت صالحی و خانواده عزیزش برای تمام خوبی هایشان
سازمان حفاظت محیط زیست استان مازندران
رئیس محیط زیست شهر کیاسر و محیط بانان منطقه

غار تپه یا لپی

غار تپه یا لپی