توصیف مختصری از منطقه :

در جنوب و جنوب شرق شهرستان ساری چندین رشته فرعی از سلسله جبال البرز که جهت آن از شمال به جنوب ، متمایل به شرق است قرار دارد که یکی از مرتفع ترین این رشته کوه ها، داراب کوه (دارکوه) می باشد که مرز بین استان های مازندران و سمنان به حسابمی آید. (داراب کوه در بین اهالی روستاهای ضلع غربی همانند روستای کوات ، آن را خداخرمن می نامند)

رشته کوه داراب کوه از تلمادره به اورست مالخواست و قله شادار کوه دامغان ادامه می یابد که در ضلع غربی دارای قللی پوشیده از جنگل و صخره های بلند و در ضلع شرقی پوشیده از مراتع وسیع و صخره های کوتاه می باشد.

به سبب اینکه مسیر دسترسی به ارتفاعات این رشته کوه طولانی است و از مسیرهایی با شیب بسیار تند و صخره ای باید گذر کرد، این رشته کوه کاملا شناسایی نشده و تا به حال به برخی از قلل آن صعودی صورت نگرفته است.

داراب کوه با توجه به نوع ساختار زمین شناسی و به سبب موقعیت مکانی خاص خود در طی این سال ها همانند سدی جلوی ابرهایی که از مازندران به سمنان در حرکتند می ایستد ، که به موجب آن باعث بوجود آمدن باران های پی یا پی و در زمستان بارش برف سنگین شده است. این بارش ها بصورت آب روان یا آب حاصل از ذوب شدن یخچال های دائمی در دل ارتفاعات صخره ای ، راه هایی را برای خود باز کرده اند که بعضی از آنها باعث شده است که غارههای زیبایی در این منطقه تشکیل شود.

با پیمایش خط الراس صخره ای داراب کوه می توانید یخچال های دائمی و اکثر علائم زمین شناسی اهم از فرسایش و چین خردگی و ...  و همچنین مکان های کارستی متعددی را مشاهده نمائید.

سرپرست برنامه : مجید وجدی

مسئول فنی: عباس علیپور

محل دسترسی : ساری - کیاسر   تلمادره جاده فرعی به سمت روستای پشرت صعود به سمت ارتفاعات رشته کوه داراب کوه از این پس بدون داشتن راهنما یا مسیر جی پی اس ، دسترسی به دهانه غار امکان پذیر نمی باشد.

مختصات دهانه: N 36 14 05.7  -  E 53 50 7.8

ارتفاع از سطح دریا: 2475 متر

نوع غار: آهکی

وجود غارهای دیگر: بله

رسوبات فیزیکی: گل و لای  بسیار زیاد  ، فضولات کبوتر و مقداری آب در انتهایی چاه

موجودات داخل غار: کبوتر

*  به دلیل اینکه غار دیوچاه همانند غار کوترلی منطقه برد پناهگاه کبوترهای چاهی است تا حد امکان از ورود به غار بخصوص در فصل بهار پرهیز کنید.

دمای داخل غار: بین 8 تا 12 درجه متغییر

دسترسی به آب: وجود ندارد و باید به اندازه کافی آب شرب با خود برد.

*  در فاصه 15 دقیقه ای از دهانه ، یال روبرو ، یخچال دائمی وجود دارد که می توانید به عنوان آب شرب از آن استفاده کنید

نفرات شرکت کننده:

گروه دامون  (مجید وجدی مرتضی رنجبر جمشید اردلان عباس خناری مارال منصوری مصطفی صادقی  سید کریم )

گروه چکاد  (جابر سبک روح عباس علیپور کمیل قاسم پور - حامد تیزرویان)

شرح برنامه شناسایی و گشایش :

در اردیبهشت ماه سال 93  گروه کوهنوردی دامون ساری به سرپرستی آقای مجید وجدی برای صعود به قله اصلی داراب کوه وارد منطقه چهاردانگه شدند که توانستند در این برنامه علاوه بر پیمایش مسیر اصلی قله از چندین دشت زیبا و یخچال های فصلی و دائمی و در پایان برنامه در حین پیمایش مسیرهای تیغه ای رشته کوه ، از دهانه غار چاهی بازدید کنند که طبق گفته آقای مصطفی صادقی که از اعضای گروه دامون و از اهالی همان منطقه می باشد ، این غار تاکنون اکتشاف نشده است و همچنین تعداد کمی از اهالی منطقه از وجود این غار اطلاع دارند.

در هفته های بعد برنامه توسط سرپرست محترم گروه دامون از وجود این غار در ارتفاعات داراب کوه با خبر شدیم که طبق گفته هایشان با رها کردن سنگ بداخل غار از عمیق بودن آن اطمینان پیدا کردن که با همکاری هم و بعد از مناسب شدن شرایط جوی توانستیم در اوخر خرداد ماه در قالب تیم 10 نفره وارد منطقه شویم.

جا دارد از تک تک اعضای گروه دامون برای همکاری در اکتشاف این غار اهم از معرفی و برنامه اصلی گشایش تشکر کنم

در30 خرداد ماه تیم مشترک دامون و چکاد ساعت 4:30 صبح از ساری به سمت روستای پشرت حرکت کردند که بعد از روستای پشرت با گذر از جاده خاکی فرعی و گذر از مزارع و تپه ماهورها به جنگل پای رشته کوه رسیدند. بعد از صرف صبحانه ساعت 7:30 حرکت را آغاز نمودند که بعد از 5 ساعت کوهپیمایی سنگین در مسیرهای جنگلی با شیب بسیار تند و صخره ای و یال های تیغه ای ساعت 12 ظهر به دهانه غار رسیدند.

بعد از کمی استراحت و صرف غذا و عکاسی از منطقه ساعت 13 تیم فنی وارد غار شدند و بعد از پیمایش کامل و نقشه برداری و عکاسی ، ساعت 15 از غار خارج شدند. در حین جمع کردن تجهیزات تیم کوچکی( آقایان وجدی ، صادقی ، سید کریم و خناری) با توجه به شواهد و گفته های بومیان منطقه به گشت سطحی پرداختند که توانستند 3 دهانه دیگر البته با ابعاد کوچکتر و عمق اولیه کمتر پیدا کنند که با توجه به کم بودن وقت قرار شد در برنامه دیگر وارد منطقه شوند. در برگشت از مسیری دیگر که البته با شیبی بسیار تندتر ،  بعد از 4 ساعت پیمایش به روستای پشرت رسیدند.

تجهیزات نقشه برداری :

1 عدد قطب نما و شیب سنج معمولی نقشه برداری ساختمان + 1 عدد متر نواری فایبرگلاسی 30 متری + نقشه به صورت دستی کشیده شده است. 

جهت دریافت فایل نقشه بصورت پی دی اف با ایمیل مدیر سایت تماس بگیرید

komeilghm@gmail.com

نقشه غار دیوچاه

توصیف مختصری از داخل غار :

دهانه غار بر روی یالی با شیب ملایم در زیر تیغه ها و ضلع جنوب شرقی رشته کوه  قرار دارد که تا فاصله 5 متری نمی توان دهانه را رویت کرد . در کنار دهانه درختی رشد کرده که بصورت خوابیده روی دهانه را پوشانده است که البته می توان از همان درخت به عنوان کارگاه طبیعی و فرودی کاملا معلق بداخل غار استفاده کرد .

با فرود به داخل غار متوجه حضور کبوترهای زیادی می شوید که باید حواستان باشد که در هنگام فرود به لانه آنها صدمه ای وارد نکنید.

ابعاد کلی این چاه چه در قسمت اول ، میانی و انتها فرق چنانی ندارن ، قطر تقریبی آن به 5 متر میرسد که بعد از 70 متر فرود معلق به آنها خواهید رسید که در انتهای غار مخلوطی از گل و لایی ، سنگ ، فضولات کبوترها و آب می باشد که در ضلع جنوبی انتهای چاه شکافی در قسمتی از دیواره و کف وجود دارد که آب از آنجا خارج می شود و در مقابل دهانه کوچکی قرار دارد که شمارا به دخمه ای با قطر 1 متر و ارتفاع 5 متر بشکل مخروط هدایت میکند.

 عکس ها از: کمیل قاسم پور -  عباس خناری

گزارش از: کمیل قاسم پور

 با تشکر و سپاس فراوان از:

گروه کوهنوردی دامون ساری

مصطفی صادقی و آقای سید کریم برای تمام خوبی هاشان

دیوچاه داراب کوه

دیوچاه داراب کوه

دیوچاه داراب کوه

دیوچاه داراب کوه

دیوچاه داراب کوه