قله نرو و دیگر قلل این رشته کوه را می توان از فنی ترین قلل نام برد که صعود آنها ، بخصوص صعود زمستانه آنها نیاز به تجربه و تجهیزات فنی دارد. نام بلندترین قله رشته کوه نرو به نام خیرونرو می باشد(در زبان محلی خیرو به معنی چشمه کم آب و نرو به معنای چشمه پرآب می باشد.) البته نام های دیگری هم نزد بومیان منطقه داردکه اکثرا آن را به نرو می شناسند.

رشته کوه نرو را می توان از بکرترین و زیباترین مناطق مازندران به شمار آورد ، خط الراسی با دیواره ها و دره های بیشمار و ...

قله نرو به ارتفاع 3602 متر واقع در خط الراس به نام "نرو" می باشد که مرز بین استانهای سمنان و مازندران به شمار می آید. شروع این خط الرأس از منطقه خطیرکوه و انتهای آن به منطقه فینسک یا سی استل - بندبن چهاردانگه که آخرین قله این خط الراس هم به همین نام می باشد، ‌ختم می شود.

 روستاها و آبادی های اطراف:

سنگده ، ‌بندبن در ضلع شمالی و برنت در ضلع شمال غربی و ‌آدیه ،‌ برارده ، میروزان ،‌ کلمتا ، کود آب یاب ، امافت ، کنگلو در ضلع جنوبی

مهمترین بناهای تاریخی:

قلعه کنگلو ، کیجا قلعه و ...

حیوانات منطقه: ‌

خرس ، پلنگ ، گرگ ، ‌شغال ، سیاه گوش ، ‌گراز ، ‌کل و بز ،‌ گوزن ، کبک ، قوچ ، قرقاول و ...

درختان منطقه:

افرا ، ملچ ، ممرزه ، کندلوس ، مرس و ...

گیاهان غذایی و دارویی منطقه:

گل گاوزبان ،‌ آویشن ،‌ سیر و پیاز کوهی ،‌ قارچ ،‌ نعناع ،‌ والنگ ، ‌زمالیک ، ‌بادرنگلونه و ...

رودخانه های پر آب:

آدیه ، ‌بورطلا ، و ...

ارتفاعات اطراف قله نرو:

قله نزوا (3810 متر‌) و نروا ( 3782 متر) در جنوب شرقی ، ارم ( 3325 متر) در جنوب ، قدمگاه ( 3650 متر) و اتابک و سرختی (2250 متر) در جنوب غربی ، ‌کلمتا و ... و عباسعلی در شمال غرب و همچنین سرخیل ،‌ زرجو و کیجا قلعه در شرق و در شمال نمای دوری از قله 1600 متری اچو.

ساده ترین مسیر صعود ضلع شمالی قله نرو:

ضلع شمالی قله نرو از زیباترین ، بکرترین و در عین حال سخت ترین مسیر صعود می باشد. از ساده ترین مسیر صعود ضلع شمالی برای یک تیم 4 نفره که همه آنها دریک سطح کاری می باشند شش الی هشت ساعت زمان می برد.

ورود به منطقه: با رفتن به روستای سنگده و گذر از صنایع چوب آن منطقه که بعد از روستا می باشد به جاده جنگلی بر می خورید. بعد از مدت زمان 10 دقیقه به نهالستان و 5 دقیقه بعد از آن به کلبه زیبای تلارسربن می رسید با ادامه دادن به مسیر و گذراندن دو راهی های سر راه ( دو راهی اول و دوم سمت راست، دو راهی سوم به سمت چپ) به دو راهی چهارم می رسید که از این پس می توانید از دو مسیر که نرمال ترین می باشند صعود را شروع نمائید.

مسیر دره گزنه چال: لازم بذکر است، در مواقعی که جاده برفی و یا بیش از حد گلی و لغزنده است صعود را از همین نقطه شروع کنید . با رسیدن به دو راهی چهارم و رویت ورودی مسیر سمت چپ می بینید که دره ای کم آب جاده را می برد که خود این دره راهنمای ما برای عبور از قسمت جنگلی و رسیدن به مراتع و منطقه بندبن می باشد که وقتی در شرایط جوی مناسب به منطقه بندبن می رسید کاملا رشته کوه نرو مشخص می باشد.

مسیر مرسیسی: بعد از دو راهی چهارم مسیر سمت چپ را ادامه دهید که در فاصله کم از دوراهی به جاده فرعی در میان درخت بسیار بلند می رسید که معروف به جنگل مرسیسی می باشد با ورود به منطقه جنگلی مرسیسی و گذر از آن به مرتع و با ادامه دادن جاده به قسمت شیب تند مرتع می رسید که انتهای جاده می باشد که بر روی یال سمت راست خود کلبه های بندبن را مشاهده می کنید که در آنجا چشمه پرآبی می جوشد و لازم بذکر است که تنها در این نقطه و روی خط الراس چشمه وجود دارد در مسیر مابین چشمه دیگری وجود ندارد

ادامه ، صعود از منطقه بندبن: با کوهپیمائی از دره گزنه چال و یا بالا آمدن با ماشین از مسیر مرسیسی به منطقه بندبن خواهید رسید که شکل مرتع به خود دارد در این منطقه هم می توانید از یالی که در ادامه مسیر جنگل مرسیسی قرار دارد به صعود خود به سمت کیجا قلعه و زرجو و در اوج به نرو ادامه دهید که از مسیرهای نرمال به شمار می آید و همچنین می توانید از یالی که کلبه ها بر روی آن قرار دارند صعود خود را آغاز نمائید که جز مسیرهای دشوار می باشد. البته از همه دره ها و یال ها می توان صعود کرد که بستگی به قدرت فردی و گروهی تیم دارد و همچنین به تجهیزات و زمان تیم هم بستگی دارد.

لازم بذکر است که گذر از قسمت مرتعی هر دو یال به قسمت صخره ای و شیب های تند بر می خورید که خود این مسیرها به مسیرهای دشوارتر تقسیم می شود که از اکثر آنها می توانید به صعود خود ادامه دهید. با گذر از این منطقه صخره ای ، میتوان گفت که بر روی خط الراس سوار شده اید ، مابین دیواره های زرجو و قسمت صخره ای که از آنها گذر کرده اید که در این قسمت از مسیر دشت هایی کوچکی قرار دارد که برای شب مانی بسیار مناسب می باشند و همچنین چشمه هایی هم در این مسیر وجود دارد که تنها چندتایی از آنها در نزدیکی زرجو ، می توان گفت دائماً آب دارد.

با رسیدن به شیب تند زیر قله اصلی زرجو یا بلند ترین قله دیواره زرجو و صعود از آن شیب بر روی خط الراس قرار می گیرید که نمای جنوبی خط الراس هم به چشم می خورد. با صعود از تپه ماهوری مقابل دیواره زرجو قله نرو از دور نمایان می باشد. بیشتر سختی مسیر صعود از مراتع تا دیواره زرجو می باشد که از این به بعد مسیر شیب کمتری دارد و به صورت تپه ماهوری می باشد. در طول مسیر،‌ شیب هایی در سمت راستمان به سمت شمال به چشم می خورد که درست بعد از آنها پرتگاهها و دیواره های بلندی وجود دارد که در شروع صعود به چشم می خورند  و همچنین دشت های کوچکی به چشم میخورند که در آنها کلبه هایی هم وجود دارد که برای شب مانی مناسب می باشند.

به خاطر داشته باشید که بر فراز قله نرو فضای کمی وجود دارد و همچنین صعود قله اصلی و مخروطی آن در بعضی از قسمت ها نیاز به دست به سنگ شدن دارد که برای کوهنوردان کم تجربه می تواند خطرناک باشد.

 گزارش از: کمیل قاسم پور

جنگل مرسیسی

منطقه بندبن

دهلیز دوم

قله کیجا قلعه

دشت هیکو و اوپرت