توصیف مختصری از منطقه :

در جنوب شهرستان ساری چندین رشته فرعی از سلسله جبال البرز قرار دارد که یکی از مرتفع ترین این رشته کوه ها، رشته کوه نرو می باشد که مرز بین استان های مازندران و سمنان به حساب می آید.

در دل این رشته کوه ، منطقه ای با نام منطقه حفاظت شده بولا که در موقعیت جغرافیایی N3602 E5319 قرار دارد که مساحت آن 3907 هکتار و از سال 1378 تحت حفاظت قرار گرفت است.

به سبب اینکه جنگل بولا جز مناطق حفاظت شده محیط زیست بحساب می آید و همچنین مسیر دسترسی به ارتفاعات این منطقه بسیار طولانی است که باید از مسیرهایی با شیب بسیار تند و صخره ای گذر کرد ، این رشته کوه کاملا شناسایی نشده و تا به حال به برخی از نقطه های آن پیمایشی صورت نگرفته است.

رشته کوه نرو  با توجه به نوع ساختار زمین شناسی و به سبب موقعیت مکانی خاص خود در طی این سال ها همانند سدی جلوی ابرهایی که از مازندران به سمنان در حرکتند می ایستد ، که به موجب آن باعث بوجود آمدن باران های پی یا پی و در زمستان بارش برف سنگین شده است. این بارش ها بصورت آب روان یا آب حاصل از ذوب شدن یخچال های دائمی در دل ارتفاعات صخره ای وشیب تند جنگلی ، راه هایی را برای خود باز کرده اند که بعضی از آنها باعث شده است که غارههای زیبایی در این منطقه تشکیل شود.

با پیمایش مسیر های صخره ای رشته کوه نرو و جنگل نوردی در دامنه های شمالی آن  می توانید یخچال های دائمی و اکثر علائم زمین شناسی و مکان های کارستی متعددی و همچنین فروچاله های متعددی را مشاهده نمائید.

سرپرست برنامه : جابر سبک روح

مسئول فنی: عباس علیپور

گزارش از: کمیل قاسم پور

محل دسترسی : ساری - دودانگه   محمدآباد روستای پارتکلا جاده جنگلی به سمت ارتفاعات سی استل- میدانگاه وسط جنگل برای بارانداز چوب - از این پس بدون داشتن راهنما یا مسیر جی پی اس ، دسترسی به دهانه غار امکان پذیر نمی باشد.

مختصات دهانه: N 36 09 54.8  -  E 53 23 58.5

ارتفاع از سطح دریا: 1200 متر

نوع غار: آهکی

وجود غارهای دیگر: بله

رسوبات فیزیکی: گل و لای  بسیار زیاد  ، فضولات خفاش

موجودات داخل غار: تعداد زیادی قورباغه ، خفاش نعل اسبی ، مار

دمای داخل غار: بین 12 تا 15 درجه متغییر

دسترسی به آب: وجود ندارد و باید به اندازه کافی آب شرب با خود برد.

نفرات شرکت کننده: جابر سبک روح - امید اخوان - عباس علیپور  - کمیل قاسم پور - حامد تیزرویان - میثم بابایی

                                  پرویز بابایی - محمدرضا یونسی -  تقی خرم

شرح برنامه شناسایی و گشایش :

با آغاز فعالیتهای فنی چکاد، اکتشاف غارها و دره های شمالی رشته کوه نرو همیشه در ذهن ما بوده که متاسفانه به دلایل متعددی شروع برنامه های اکتشافی در این منطقه هر ساله به عقب می افتاد، تا اینکه در سال 1393 با تلاش جمعی گروه و همکاری رییس هیات کوهنوردی شهرستان ساری و سازمان حفاظت محیط زیست استان مازندران و شهرستان ساری و در پی آن محیط بانان منطقه و جمعی از اهالی محترم روستاهای اطراف این منطقه توانستیم برنامه های اکتشافی غار و دره را شروع کنیم.

در 6 ماه دوم سال 93 با مطالعه و جمع آوری اطلاعات اولیه از منطقه توانستیم از وجود 2 غار افقی و 4 غار عمودی و 2 دره عمیق اطمینان حاصل نماییم که در آذرماه اولین برنامه اکتشافی در منطقه را با غار عمودی شروع کردیم

جهت دریافت فایل نقشه بصورت پی دی اف با ایمیل مدیر سایت تماس بگیرید

komeilghm@gmail.com


تجهیزات نقشه برداری :

قطب نما و شیب سنج موبایل + متر نواری فایبرگلاسی 30 متری + نقشه به صورت دستی کشیده شده است.

توصیف مختصری از داخل غار :

دهانه غار سیورز در شیب بسیار تند جنگلی و زیر درخت تنومند مرس قرار دارد، بطوری که از فاصله 5 متری  مشخص نمی باشد. با گرفتن کارگاه طبیعی (بلوک درخت) و فرود 15  متری به انتهای چاه می رسید. در انتهای چاه  از دو سمت مجرای خروجی آب بچشم میخورد که بدن انسان قابل گذر از آن نیست و همچنین انتهای چاه را گل و لای فراوان ، فضولات خفاش ، قورباغه و مار پوشانده است.

در دیواره های انتهای جاه، تشکیلات آهکی به زیر گل و لای ادامه می یابند که مشخص می باشد که در سال های قبل این غار عمق بیشتری داشته که با گذر زمان از گل و لای پر شده است.

عکس ها از:  کمیل قاسم پور جابر سبک روح 

با تشکر و سپاس فراوان از:

محمدرضا یونسی و پرویز بابایی

و تقی خرم برای تمام خوبی هاشان

سازمان حفاظت محیط زیست استان مازندران و شهرستان ساری

هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان ساری

غار چاهی سیورز بولا

غار چاهی سیورز بولا

غار چاهی سیورز بولا

غار چاهی سیورز بولا