توصیف مختصری از شروع فعالیت در مناطق بهشهر و نکا :

ارزش و دشواری برنامه های غارنوردی بر کسی پوشیده نیست . اما آنچه کمتر به آن توجه می شود ارزش اکتشاف و گشایش غارها می باشد.

متاسفانه از نقایص رشته غارنوردی در مازندران و بخصوص در شهرستان های نکا و بهشهر ، تعداد کم غارنورد فنی و جدی وهمچنین نبود آمار و اطلاعات دقیق و جامع از غارها می باشد

شاید تهیه آماری از غارهای مازندران به خصوص شرق استان که با توجه  به شواهد ، مستعد غار می باشد اولین گام در جهت شناسایی و ارتقا غارنوردی استان باشد به همین دلیل گروه چکاد با همکاری همنوردان نکا و بهشهر فعالیت خود را از سال 91 در این مناطق افزایش داده که در پی آن مختصات غارهای زیادی را اهم از غارهای افقی ، عمودی و دیواره ای جمع آوری نموده که گزارش برنامه های اجرا شده را می توانید در هیات های مربوط و همچنین سایت کوهنوردی چکاد ساری دریافت نمائید.

توصیف مختصری از منطقه :

بهشهر یکی از شهرستان های زیبای استان مازندران است که از شمال به خلیج میانکاله، از خاور به شهرستان کردکوی، از جنوب به دامنه های البرز وشهرستان دامغان و از باختر به شهرستان ساری و نکا محدود می‌شود.
بهشهر به سبب موقعیت مکانی خاص خود ، فاصله کم با کوه و دریا و به موجب آن وجود ابرها و باران های پی یا پی و ساختار زمین شناسی و همچنین چشمه سارهای فراوان باعث شده در طی سالیان ، غارههای زیادی در این محدوده تشکیل شود.

یکی از زیبا ترین غارهای شهرستان بهشهر غار چاهی با نام محلی چاخانی یا چاه خونی به طول تقریبی 130 و عمق 75 متر و  با مختصات جغرافیایی N 36 37.868  -  E 53 32.554 می باشد.

مسیر دسترسی به این غار از بهشهر - چهاراه گرگان   خیابان پاسداران  -  قنبرآباد (شهید جباری)   جاده کنت می باشد که در فاصله 5 کیلومتری جاده بهشهر به روستای کنت در راس یال جنگلی به فضای باز خواهید رسید که از این نقطه به سمت شمال پیاده روی را شروع کرده که در فاصله 200 متری از جاده به محدوده غار خواهید رسید که دهانه غار در ته فروچاله ای  با قطر 60 و عمق 30 متر نمایان می باشد.

در فضای جنگلی اطراف فروچاله آب راه هایی نمایان می باشد که به رود (که خود راهنمای شما برای رسیدن به غار می باشد) منتهی شده که آب آنها به داخل غار می ریزد ، درصورت پیمایش غار در فصول پر باران از هواشناسی اطلاع دقیق داشته باشد چون در مواقع بارانی داخل غار آب با حالت خروشان و سیلاب جریان پیدا می کند.

شرح برنامه گشایش :

در تاریخ 12/8/91 تیمی متشکل از کمیل قاسم پور ، عباس علیپور ، جابر سبک روح ، امید اخوان ساعت 5 صبح از ساری به سمت بهشهر حرکت کردیم. در بهشهر به جمع دوستانی چون مرتضی حاجی زاده ، کریم هاشمی ، حمزه جباری که جا دارد از آنها در امر شناسایی و گشایش تشکر نمایم ، ملحق شدیم. از بهشهر به سمت جاده کنت به راه افتادیم ، با طی مسافت و رسیدن به دهانه غار و آماده شدن برای پیمایش ، ساعت 9:30 گشایش را شروع نمودیم.

توصیف مختصری از داخل غار :

غار چاه خونی در ته فروچاله ای با دهانه ای به قطر 4 متر نمایان می باشد . در بالای دهانه سنگ بزرگی لاخ شده است که از آن به عنوان کارگاه بلوک (معلق) استفاده نمودیم. از این کارگاه ، چاه اول را به عمق 25 متر فرود رفتیم. قابل ذکر است که در این قسمت به علت ریزش آب به داخل غار احتمال خیس شدن زیاد است . با رسیدن به ته چاه به مسیر پلکانی برخوردیم که آن را به طول 50 و عمق 20 متر پیمایش نمودیم که به چاه دوم رسیدیم. برای فرود از چاه دوم از سنگ در مسیر پلکانی به عنوان کارگاه بلوک برای حمات و تک رول هیلتی 10 میل را بر سر چاه کوبیدیم که از آن چاه دوم را به عمق 7 متر و چاه سوم به عمق 12 متر فرود رفتیم. یادآور شوم که در انتهای چاه دوم راه باریک و صعب العبوری وجود دارد که شما را به سر چاه چهارم و فضای انتهایی غار هدایت می کند و همچنین در این قسمت خفاش های زیادی وجود دارد . انتهای چاه دوم فضای کمی دارد که با پیچش 180 درجه به زیر مسیر پلکانی چاه اول به دوم ، چاه سوم نمایان می باشد در انتهای چاه سوم به راهروی برخوردیم که یک سمت آن با سقفی بلند به زیر مسیر پلکانی بین چاه اول و دوم برمیخورد و سمت دیگر این راهرو که مسیر جاری شدن رود در غار می باشد ما را به سمت چاه چهارم هدایت کرد که در این قسمت از غار هم از کارگاه بلوک و با استفاده از محافظ طناب چاه چهارم را به عمق 11 متر فرود رفتیم که به فضای گنبدی شکل رسیدیم . در بستر این فضای گنبدی شکل ، سنگ و زباله و گل و لای زیادی وجود داشت که آب آنها را با خود با داخل غار آورده بود که باعث شده بود ادامه مسیر غار را مسدود کند.

وقتی کلی به فضای این غار نگاه کنید حالت تک چاه دارد که قسمت قسمت شدن آن بر اثر لاخ شدن سنگ های بزرگ می باشد این سنگ ها ی بزرگ بر اثر ریزش سقف و همچنین به همراه آبی که در فصول پرباران به داخل غار جریان می یابد وارد غار شده که مسیر پلکانی بین چاه اول به دوم اینگونه می باشد ، توجه کنید که در هر پیمایش این قسمت را با احتیاط عبور کنید چون در صورت ریزش به عمق چاه سوم بر می خورید.

گزارش مختصر از برنامه rigging غار چاه خونی :

در روز 10 خرداد ماه سال 92 بعد از اجرای برنامه گشایش چاه غار دیوچاه در صبح آن روز ، تصمیم بر این گرفتیم که در بعدازظهر ، برنامه ریگینگ غار چاه خونی را به اتمام برسانیم.

نفرات تیم :  جابر سبک روح - امید اخوان - عباس علیپور - کمیل قاسم پور

کارگاه ها :

چاه اول : بلوک ، سنگ روی دهانه غار ، کاملا معلق

چاه دوم و سوم  : بلوک سنگ برای حمایت و رسیدن به کارگاه اصلی + کارگاه اصلی   بولت 10  ، به صورت وای هنگ + ریبلی در 6 متر انتهایی چاه سوم

چاه چهارم : تراورس با بولت 10 + کارگاه بولت 10

«تمامی صفحه پلاک های غار جمع آوری شده است»

«کلیه بولت ها دستی کوبیده شده و به دلیل نرم و سست بودن سنگ ها و همچنین سیلابی بودن این غار ، بولت ها بر روی سنگ های ایمن تر و دور از مسیر اصلی سیلاب کوبیده شده اند به همین خاطر دسترسی به کارگاها کمی دشوار است»