توصیف مختصری از منطقه :

کهو دره از ارتفاعات شمالی کوه گچ چال واقع در منطقه حفاظت شده هزارجریب شهرستان نکا شروع و در منطقه چهاردانگه شهرستان ساری ، روستای بابا کلا پایان می یابد. تعدادی از اهالی منطقه برای استفاده از چشمه های واقع در عمق دره برای تامین آب شرب روستا، قسمت های انتهایی دره را شناسایی کرده بودند ولی دیگر قسمتهای دره به علت صعب العبور بودن و وجود آبشارهای بلند تاکنون مورد شناسایی کامل قرار نگرفته بود که در سال 93 گروه چکاد با همکاری دوستانی از اهالی روستای باباکلا موفق به شناسایی و گشایش کامل آن شدند.

نام دره (نام های دیگر) (فارسی) : کهو دره یا کئو دره (پلنگ دره - بالا آب)

نام دره (نام های دیگر) (لاتین) : kahoo dare , kaoo dare (palang dare – bala ab)

مختصات و ارتفاع ابتدا دره : ارتفاع :    1500  N: 36 21 21.1      E: 53 33 5803

مختصات و ارتفاع انتها دره : ارتفاع :    720   N: 36 19 31.5      E: 53 30 21.4

میزان کاهش ارتفاع نسبت به طول هوایی دره : حدودا در 8 کیلومتر طول ، 780 متر کاهش ارتفاع

بهترین مسیر دسترسی به ابتدا دره و نزدیک ترین روستا :  برای رسیدن به بالای دره راههای جنگلی زیادی وجود دارد همانند مسیر جنگلی روستای چورت ساری و روستاهای اطراف آن ولی بهترین مسیر دسترسی از نظر هموار بودن جاده ، مسیر امامزاده یحیی واقع در شهرستان نکا ، منطقه هزارجریب می باشد که نیمی از مسیر آسفالت و نیم دیگر آن زیرسازی شده است.

شهرستان نکا » کمربندی » جادی فرعی منطقه هزارجریب ، روستای پائین زرندین » دوراهی بعد روستا سمت چپ به روستای بالا زرندین و ... روستای چلمردی و ... » دوراهی ، سمت راست به روستای استخر پشت ... » بعد رودخانه و پل ، دوراهی سمت راست به روستای سیکا » بعد از روستا با گذر از جنگل بانی  2 دوراهی اول سمت راست و 2 دوراهی دوم سمت چپ » امامزاده یحیی » قبل از اینکه وارد فرعی امامزاده شوید ، جاده وارد دره میشود که در دو نقطه رود و جاده همدیگر را قطع میکنند. از هرکدام که وارد مسیر رود شوید به مسیر اصلی دره می رسید.

لازم بذکر است کل مسیر از نکا تا امامزاده تابلو راهنما نصب شده است و همچنین در صورت بروز مشکل می توانید از جنگل بانی های در طول مسیر راهنمایی بگیرید.

پایان مسیر دره و نزدیک ترین روستا :  یک کیلومتر مانده به انتهای دره آب به اعماق فرو میرود و رود کاملا خشک می شود که با ادامه دره خشک به رود تجن می رسید » در حاشیه رود تجن با جهت آب هم مسیر شوید که با پیمایش مسیری به طول 1/5 کیلومتر به روستای زیبایی بابا کلا (باف کلا) خواهید رسید.

 

شرح مختصر از برنامه شناسایی و گشایش :

در اواخر سال 91 توسط دوست خوبمان آقای احمد علیپور از وجود دره ای زیبا در منطقه باباکلا شهرستان ساری مطلع شدیم ولی بدلیل حجم بالای برنامه های سال 91 و 92 نتوانستیم این برنامه را اجرا کنیم.
در سال 93 هم توسط دوست خوبمان آقای ابوالفضل وسگر از وجود این دره زیبا به گروه ما یادآور شدند که توانستیم با همکاری این دوستان برنامه شناسایی را اجرا نمائیم.

جمعه   28/4/1393

برای شناسایی اولیه تیم 6 نفره ساعت 5  صبح ساری را به مقصد روستای بابا کلا ترک کردند که توانستند با راهنمایی آقای وسگر از پائین وارد دره شوند و در طی این برنامه تا آبشار 34 متری پیش روی کنند و مختصات دره را برای شناسایی بهتر بروی نقشه و اجرای برنامه اصلی مشخص کنند و همچنین در زمان برگشت تیم دو نفره مسیر اصلی دره را برای چک کردن عمق حوضچه ها در پیش گرفتند و تیم 4 نفره از مسیر جنگلی که مابین دره و دیواره ها می باشد ، به سمت روستا برگشتند.

جمعه   3/5/1393

بعد از شناسایی اولیه دره و دریافت مختصات های مختلف با GPS ، منطقه را بروی نقشه و گوگل ارث و غیره برسی کامل کردیم. تصمیم تیم برآن شد که در اولین فرصت برنامه شناسایی و گشایش کامل دره را اجرا کند که ساعت 5 صبح اولین جمعه مرداد ماه ساری را به سمت امامزاده یحیی شهرستان  نکا ترک کردیم. با رسیدن به محل تقاطع رود و جاده (بعد امامزاده) و تجهیز شدن نفرات ساعت 8 پیمایش دره را آغاز کردیم.

تیم ما با گذر از شیب ملایم دره و رودهای دیگری که به رود اصلی هم مسیر میشوند به آبشارهای پلکانی که در بعضی از قسمت ها به ارتفاع 2 تا 5 متر هم می رسند رسید. گروه با صرف زمان و درگیری بیشتر با عوارض داخلی دره همچون تخته سنگ ها ، کنده های بزرگ و حوضچه ها به قسمت هایی از دره رسید که شکل تنگه را بخود می گرفت که با عبور از همه این ها به شیب های تندتر با آبشار های کوچک و بزرگ رسیدند. با فرور از آبشارهای پی در پی و عبور از حوضچه های فراوان و همچنین با بازدید از آبشارهای فرعی و شناسایی مسیر آنها ساعت 14 به بالای آبشار 18 رسیدند . بعد از استراحت و صرف نهار ساعت 16 حرکت را آغاز کردیم که با عبور از آبشارهای متعدد دیگر و حوضچه های عمیق تر ساعت 19 به انتهای دره و 19:30 به روستای باباکلا رسیدیم.

تیم برنامه اول شناسایی و گشایش : کمیل قاسم پور ، عباس علی پور ، جابر سبک روح ، حجت آهنگری ، ابوالفضل وسگر ، علی آهنگری

تیم برنامه دوم شناسایی و گشایش : محمدرضا قاسم پور ، امین ابراهیمی ، امیر خسروشاهی ، بهنام امانی زاده ، عباس علی پور ، جابر سبک روح ، کمیل قاسم پور

 

مشخصات فنی کهو دره:  

تعداد آبشارها (بالای 3 متر) :  30 آبشار از 3 الی 34 متر

تعداد حوضچه ها : بالای 50 حوضچه از1 الی4 متر عمق ، از قطر 2 متر الی 7 متر

*تذکر : تعداد و عمق حوضچه ها بعد از هر سیلاب متغییر است. نفر اول باید برای پرش دیگر نفرات تیم ، عمق و عاری بودن از هرگونه سنگ و کنده  درخت ، حوضچه ها را چک کند.

تعداد فرودها : 5 فرود

تعداد پرش ها : 15 پرش و دیگر آبشارها را میتوان از کنار آنها بصورت دست به سنگ (مسیرپلکانی) فرود رفت.

بهترین فصل و مدت زمان فرود : فصل تابستان به علت دوری از حجم آب و سیلاب های بهاری شهرستان نکا و ... - برنامه یک روزه کامل به مدت زمان  8 ساعت برای تیم آمده و هماهنگ

شرایط جوی در فصول مختلف : در فصل پر آبی پیمایش دره بسیار خطرناک است و اوایل فصل بهار برای پیمایش توصیه نمیشود

*تذکر : جریان آب و بقایای سیلاب تقریبا در تمام طول دره مشاهده می شود ، قبل از پیمایش حتما باید هوای منطقه را به طور دقیق چک کنید.

راه های فرار از دره : در طول دره ، جز مسیر بین آبشار 19 تا 24  می توانید از هر دو سمت  دره خارج شوید که مسیر آن شیب تند جنگلی و صخره ای می باشد که در بعضی از قسمت ها نیاز به حمایت دارد.

بین آبشار 18 و 19 (حوضچه و سینک) در سمت راست دره پاکوبی وجود دارد که با صرف زمان 1 ساعت از مسیر جنگلی به روستای بابا کلا خواهید رسید.

محل های مناسب شب مانی و کمپ : در طول مسیر بخصوص سمت راست دره میتوان از عمق دره فاصله گرفت و به ارتفاعات جنگلی پناه برد و به راحتی کمپ و در مواقع استراری آتش برپا کرد.

وضعیت آنتن دهی موبایل : در بعضی از قسمت های انتهایی دره مثلا بالای آبشار 19 آنتن بسیار ضعیف برای همراه اول

دسترسی به آب آشامیدنی : 1- چشمه اول در ابتدای مسیر در قسمت های پلکانی قبل از آبشار فرعی اول چشمه پر آب واقع در سمت راست ، کف دره که دیدن آن دشوار است. 2- چشمه دوم که آبشار فرعی خزه ای هم می باشد بعد از آبشار 15 که بلند ترین آبشار این دره است ، قرار دارد که بخشی از آب آشامیدنی روستای باباکلا از این چشمه تامین می شود. 3- چشمه سوم در انتهای دره قرار دارد که همانند چشمه قبلی بخش دیگری از آب آشامیدنی روستای باباکلا از آن تامین می شود.

موجودات داخل دره : داخل آب موجوداتی چون قورباغه ، مارمولک ، مار آبی ، خرچنگ و... خارج از آب با توجه به شرایط قابل دسترس بودن عمق دره حیواناتی چون خرس ، پلنگ ، گوزن ، شوکا و ... برای آشامیدن وارد عمق دره میشوند.

دمای فضای دره : ابتدا و انتهای دره دمای ملایمی دارد و وسط دره نسبتا سرد است.

نوع پوشش مورد نیاز : به علت دوری از گزش مگس و ... وتسوت کامل (تمام تنه)، در غیر این صورت بدلیل ملایم بودن دمای داخلی دره از پوشش های دیگر هم استفاده کنید.

مکان های دیگری که در این برنامه شناسایی شدند : دره فرعی با آبشارهای پی در پی با آب بسیار کم  در وسط دره غار با عمق بسیار کم روبه روی آبشار 15 آبشار فرعی با پوشش خزه ای بسیار زیبا بعد از آبشار 16 که آب آن از چشمه ای با فاصله بسیار کم از آبشار که برای آب شرب روستا هم مورد استفاده قرار می گیرد.

شرح آبشارها و کارگاه ها :

آبشار 1 : 3 متر- 2 متر عمق - پرش

آبشار 2 : 4 متر 2 متر عمق - پرش

آبشار 3 : متشکل از 2 پله به طول های 3 و 3 متر 1 متر عمق مسیر پلکانی

آبشار 4 :  3 متر 1 متر عمق مسیر پلکانی

آبشار 5 : 12 متر 1 متر عمق - کارگاه طبیعی » سمت راست ، بلوک درخت

آبشار 6 : 3 متر- 1 متر عمق مسیر پلکانی

آبشار 7 : 7 متر- 1 متر عمق کارگاه مصنوعی » رول + صفحه + زنجیر

آبشار 8 : 4 متر 2 متر - پرش

آبشار 9 : 4 متر 1 متر مسیر پلکانی

آبشار 10 : 10 متر 2 متر کارگاه طبیعی » سمت چپ ، بلوک درخت

آبشار 11 : 4 متر 2 متر مسیر پلکانی

آبشار 12 : 6 متر 2 متر مسیر پلکانی

آبشار 13 : 3 متر 2 متر - پرش

آبشار 14 : 3 متر 2 متر - پرش

آبشار 15 : متشکل از دو پله که در مجموع 34 متر هر دو حوضچه به عمق 2 متر - کارگاه طبیعی » سمت چپ ، بلوک درخت

آبشار 16 : 6 متر 1 متر عمق مسیر پلکانی

آبشار 17 : 4 متر 1 متر عمق مسیر پلکانی

آبشار 18 : 4 متر 1 متر عمق - پرش

آبشار 19 : 3 متر 4 متر عمق - پرش سمت راست حوضچه در جهت خروج آب

*تذکر : حوضچه آبشار 19 که نزد بومیان منطقه معروف به حمام می باشد در گذشته کاملا بشکل سینک بوده ولی بر اثر سیل و تغییر شکل حوضچه ی آن ، در حال حاظر هم بصورت سینک و هم بصورت سر ریز آب از آن تخلیه می شود لازمبذکر است که در هنگام گذر از آن حتما نفرات تیم را با طناب حمایت کنید...

آبشار 20 : 4 متر 2 متر عمق - پرش

آبشار 21 : 4 متر 2 متر عمق - پرش

آبشار 22 : 5 متر 3 متر عمق - پرش

آبشار 23 : 5 متر 2 متر عمق - پرش

آبشار 24 : 4 متر 4 متر عمق - پرش

آبشار 25 : 5 متر 2 متر عمق مسیر پلکانی

آبشار 26 : 4 متر 1 متر عمق کارگاه طبیعی » سمت راست ، بلوک سنگ

آبشار 27 : 5 متر 3 متر عمق - پرش

آبشار 28 : 3 متر 2 متر عمق - پرش

آبشار 29 : 8 متر 1 متر عمق مسیر پلکانی

آبشار 30 : 3 متر 1 متر عمق مسیر پلکانی

 

*تذکر : در گشایش این دره به علت وجود حوضچه های عمیق ، درخت های تنومند و وجود سنگ های بزرگ در بالای آبشارها نیازی به ایجاد کارگاه مصنوعی نبوده ولی برای پیمایش تیم های بعدی توصیه میشود که بدلیل سیلابی بودن منطقه و در پی آن احتمال جابجایی سنگ های بالای هر آبشار و تغییر عمق حوضچه ها بهتر است برای ایجاد کارگاه مصنوعی تجهیز باشند.

عکس ها از:  کمیل قاسم پور -  عباس علی پور

گزارش از : کمیل قاسم پور

 با تشکر و سپاس فراوان از:

احمد علی پور و ابوالفضل وسگر و قادر ابراهیمی برای تمام خوبی هاشان

کهو دره

کهو دره

کهو دره

کهو دره

کهو دره

کهو دره