توصیف مختصری از منطقه :

شاهان دشت منطقه ای تاریخی با قدمت بسیار زیاد و با ویژگی های خاص خود یکی از زیباترین و پرجاذبه ترین مناطق استان مازندران می باشد ، جاذبه هایی چون کوتاهی مسیر دسترسی به این روستا از جاده اصلی هراز  و همچنین کوتاه بودن مسیر پیمایش برای بازدید از جاذبه های اطرافش.

روستای شاهان دشت در ارتفاع 0000 متری و در حدود 0000 کیلومتری شهرستان آمل قرار گرفته است. با رسیدن به روستا می توانید در یک نگاه سرسبزی دامنه ها ، صلابت دیواره نمازکوه ، استواری قلعه ملک بهمن و رنگین کمان که از ذرات معلق آبشار پدید آمده را مشاهده کنید.

این منطقه به خاطر تاریخی بودن و چشم اندازهای بی نظیرش از گذشته تا بحال همچنان مورد توجه علاقمندان به طبیعت بوده و همچنین طی چند سال گذشته مورد توجه کوهنوردان فنی قرار گرفته است به همین خاطر از میان جاذبه های این منطقه آبشار شاهان دشت بیشترین آسیب را دیده است.

آبشار شاهان دشت از مجموع 8 آبشار می باشد که از کنار قلعه ملک بهمن در تنگه یا شکاف صخره ای از رود به شکل آبشار درآمده و در پایین صخره ها در کنار آخرین خانه های روستا دوباره به حالت رود و در پایین دره به رودخانه هراز می پیوندد.

گشایش و بازسازی مسیر:

این مسیر در اواخر اردیبهشت ماه سال 85 توسط تیمی از شهرستان ساری به سرپرستی داوود لشکری و با همراهی آقای علی حکی به صورت ناتمام مورد پیمایش قرار گرفت که در همان سال در اوایل تیرماه تیمی متشکل از داوود لشکری ، پرویز حبیبی ، دانیال لشکری و کمیل قاسم پور توانستند به صورت کامل مسیر را پیمایش کنند.

در آن سالها آبشار های شاهان دشت بسیار بکر و دست نیافتنی بودند ولی در حال حاضر به علت استفاده نادرست ما از طبیعت با توجه به اینکه کوهنوردان فنی این مسیر را پیمایش می کنند ، بکر بودن خود را از دست داده است.

طول مجموع آبشارهای شاهان دشت به 170 متر میرسد که کوتاه ترین 13 متر و بلند ترین آن 35 متر میباشد.

برای پیمایش این مسیر از 5 کارگاه فرود انجام میشود ، در گذشته 2 کارگاه مصنوعی و 3 کارگاه طبیعی به شکل بلوک درخت بوده ولی در حال حاضر شکل کارگاه ها تغییرکرده است که دلیلش حضور تیم های غیر بومی در منطقه که متاسفانه با سهل گرفتن برنامه و نداشتن اطلاعات کافی ( آشنا بودن به مکان و نوع کارگاه ها و آیا اینکه هر کارگاه برای فرود از چند آبشار میباشد و راه های فرار از تنگه) وارد منطقه میشوند و با شرایطی که برای آنها پیش می آید با داشتن تجهیزات ایجاد کارگاه نامطمئن که تنها با یک رول میباشد را نموده که جان خود و هم تیمی هایشان را نجات دهند ، با نداشتن تجهیزات در تنگه بیتوته نموده و برای نجات جانشان با تیم ها امدادی همانند هلال احمر تماس میگیرند تا برایشان اقداماتی صورت گیرد و تا رسیدن تیم امداد با روشن کردن آتش با شکستن شاخه های تنها دو درختی که در شکاف وجود دارد خود را برای لحظاتی گرم می کنند.

طبق گفته های دوستان هلال احمری شهرستان آمل در سال 89 ، 90 چندین امداد در آبشاهار شاهان دشت صورت گرفته که بیشترآنها در تاریکی شب انجام شده است.

برای رفع مشکلات و جلوگیری از بروز حادثه در سال 90 تیم 5 نفره از شهرستان ساری ( کمیل قاسم پور ، سعید شریفی ، سعید ایمان دوست ، یاشا اشبین ، پیام ونداد ) وارد منطقه شدند که توانستند در برنامه یک روزه تمام کارگاه ها و مسیر پیمایش را بازسازی و آماده کنند که شرح مختصر آن چنین می باشد:

کارگاه هایی که به شکل بلوک درخت بوده را تغییر داده و به جای آن کارگاه مصنوعی ایجاد کردند و تنه باقیمانده از درختان را با تک رول به صخره حمایت گرفتند که در اثر فشار آب شکسته نشود و در پی آن بستر سست و شکل خود را از دست ندهد

کارگاه های مصنوعی را با تک رول تقویت و با تعویض سیم بکسل و حلقه بازسازی نمودند.

کارگاه ها و راهای فرار از تنگه:

آبشار اول: 15 متر - 3 بولت ، گذر عرضی + 2 بولت ، کارگاه اصلی - سمت چپ

آبشار دوم: 30 متر - 2 بولت ، کارگاه اصلی - روی تخته سنگ بستر دره

آبشار سوم ، چهارم و پنجم: 45 متر - 1 بولت ، گذر عرضی + 2 بولت ، کارگاه اصلی - سمت راست

آبشار ششم: 30 متر کارگاه درخت ، گذر عرضی + 3 بولت ، کارگاه اصلی - سمت راست

آبشار هفتم و هشتم: 17 و 35 متر - 1 بولت ، گذر عرضی + 2 بولت ، کارگاه اصلی - سمت راست

کلیه کارگاه ها به شکل استاتیک و در حالت راحت و متشکل از دو رول هیلتی 10 میل می باشد.

در کارگاه ها حلقه های فلزی فرود توسط 2 رشته سیم بکسل روکشدار 6 و 8 میل که برای هر رشته دو بست فلزی(کرپی) تعبیه شده به صفحه پلاک متصل است و برای گذر سیم بکسل از صفحه پلاک از قطعه فلزی گلابی شکل به نام گوشواره استفاده شده تا از شکست سیم بکسل در لبه صفحه پلاک جلوگیری شود.

نفرات تیم بازسازی: کمیل قاسمپور ، سعید شریفی ، سعید ایمان دوست ، پیام ونداد ، یاشا اشبین ـ 1390

گزارش از : کمیل قاسم پور


آخرین تاریخ ایمن سازی کارگاه ها و نقشه دره شاهان دشت : تیر و مرداد 1395


نقشه شاهان دشت


آبشار شاهان دشت

آبشار شاهان دشت

آبشار شاهان دشت

آبشار شاهان دشت

آبشار شاهان دشت

آبشار شاهان دشت

آبشار شاهان دشت